fredag 6 maj 2011

1

Nu är jag kanske redo.
Idag är det bort med sockret och allt annat som min kropp inte mår bra av.

Jag lyckades stå emot Pågens-brödet till frukosten och gjorde mig istället ett mandelbröd. Världens enklaste och snabbastesmörgåssubstitut enligt mig. När jag gjorde detta i början malde jag nötterna varje gång jag bakade det och det tog sin lilla tid på morgonen. (Då använde jag mig även mest av hasselnötter och bara en liten del mandel för att senare ta mindre och mindre del hasselnötter och mer mandel.) Nu kör jag mandelmjöl på påse istället, snabbare än snabbast :D Totalt tar det kanske 3-4minuter och då är 2minuter i-micro-tid inkluderat! ;)

Mandelbröd
1 matsked smör
1 ägg
1-1½dl mandelmjöl

Smält smöret i en skål i micron (snabbaste är att smälta det i samma skål man tänk röra ihop allt i). Knäck i ett ägg och vispa runt lite med en gaffel. Rör i mandelmjöl till lagom konsistens. (Detta är nog det lurigaste momentet innan man lärt sig det. Det ska vara lite löst, inte alls som en deg. Mer som en.. eh.. nej, svårt att beskriva. Men det ska inte vara "mättat" med mjöl, det behövs inte. )

Bred ut smeten på en tallrik så att det blir ungefär som en stor tekaka i storlek (jag gör nog mitt lite plattare än många andra) och kör i micron på normal effekt (inte JET eller liknande) i 2 minuter. Om det är slajmigt i mitten så kör en liten stund till, men inte för länge för då blir brödet hårt/segt i kanterna.

Jag brukar äta dela på det i kvartar och äta det med smör och två skivor grevéost. Gärna ett par tunna skivor gurka med. Och en kopp kaffe till. Ibland med grädde i. Med tända ljus på bordet blir detta verkligen en mjuk och mild mysfrukost.. :)

1 kommentar:

  1. Vad skönt att du känner att du orkar ta tag i vikten igen. Man mår så mycket bättre när vågen visar lite mindre.
    "Brödet" låter väldigt gott.
    Lycka till och kram

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...