lördag 7 maj 2011

Hårmånad 33

Förutom mat så leker jag med andra recept! Det gäller hud och hår. Jag var för länge sedan fast i schampoträsket, trodde att ju dyrare ju bättre. Men håret mådde inte bra, och absolut inte min hårbotten!

Jag ramlade över balsammetoden runt 2006. Fast jag förstod inte att man skulle tvätta bort allt skräp ur håret först utan körde direkt med att bara tvätta med balsam. Fy. Nej. Det funkade inte, hehe. Så det blev schampo i ett par år till. I augusti 2008 tvättade jag ur håret ordentligt och har sedan dess bara använt mig av schampo kanske 3 gånger då det behövts (till exempel efter frisörbesök då de gärna geggar i massa konstiga grejjer.). Sedan dess har jag då alltså mest tvättat med balsam men även varvat med andra tvättsaker man kan hitta i skafferi&kylskåp, hihi.

På min badkarskant står just nu Garants balsam Såklart. Det är kanonbra tvättbalsam och innehåller inte natrium bensoat som många andra balsam gör. Som vårdande balsam använder jag Garniers körsbär- och pärlemorinpackning.

Dagens hårtvätt bestod av en bonus i form av en klick kokosolja. Jag var lite skeptisk eftersom jag har lite halvtaskig erfarenhet av oljor i håret. Men jag testade och nu när håret är nästan torrt har jag ännu inte fått känslan av stripighet i håret. Tvärtom verkar det vara något bättre. Lockarna är mer markerade och det har faktiskt bildats en ny korkskruv där det känts lite tråkrakt ett tag! Jej!

Så, dagens hårrecept:

Kokostvätt:
2 matskedar tvättbalsam
1 matsked kokosolja

Massera in i håret. Låt verka lite.
Tvätta sedan som vanligt med tvättbalsam och vårdande balsam.

2 kommentarer:

  1. Svar: tack för din fina kommentar :)
    Och det är helt okej att du länkar till min blogg :)

    SvaraRadera
  2. Hej hopp! Suttit och titta igenom din blogg, och den finns nu länkad från min blogg också:)

    Peppa och stödja varandra kanske?!

    Jag provade balsammetoden för ca 2 år sedan, kommer inte riktigt ihåg varför jag slutade... så jag tänkte starta igen:)

    Jag tycker också om det enkla och mer naturliga för kropp och hälsa. Tvättar t.ex. ansikte med olivolja och vatten:)

    Ha det gott!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...