fredag 28 oktober 2011

Banannötbröd

Mm-mm-mm!

Smakade på smeten innan jag stoppade in formen i ugnen och det var inte så dumt ;)

Just nu så doftar det alldeles, alldeles underbart här!

Banan-nöt-bröd
450g mandelmjöl
2 teskedar bakpulver
½ tesked salt


60 mL kokosolja
4 ägg


2 jättemogna mosade bananer
2-3 teskedar vaniljpulver
3 teskedar kanel


50 gram hackade valnötter


Blanda mjöl, bakpulver och ägg i en liten skål.
Vispa ihop kokosolja och ägg i en större skål.
Häll över mjölet och det till den större skålen. Blanda ordentligt!
Blanda ner bananer, kanel och vanilj.
Blanda ner valnötterna.


Grädda i brödform på 175 grader i 25-30 minuter eller så (edit: i min ful-ugn tog det nästan en timma). Testa med en tandpetare, den ska komma upp ren när det är färdigt :)

Nu ska jag bara vänta på att få smaka färdiggräddad med.. *längtar*

(Receptet kommer ursprungligen från boken Paleo Comfort Foods)

4 kommentarer:

  1. 450 g? Alltså blir det ca 10 dl då? Det låter att vara ganska mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, jo, det är rätt mycket mandelmjöl i det hela. Jag brukar ta en ungefär 7dL av mitt mjöl har jag för mig. Det är ju lite olika stor volym beroende på vilket mjöl man använder och särskilt om man just stått och malt det själv och det är så där fluffigt och fullt med luft. Därför skrev jag i gram ;)

      Radera
    2. Okej. :) Jag tror att det mjölet som jag har är ganska tungt, så kanske jag ska först sätta typ 7 dl mjöl och sen fundera på konsistensen om det verkar vara bra.

      Radera
    3. Japp, det är så jag gör, bäst att lita på sin konsistenskänsla ;) Lycka till! Hoppas att du tycker om det!

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...