onsdag 27 juni 2012

Inte riktigt samma

Idag blev det en sån där kaffeförmiddag (fast bara en halv mugg kaffe som jag smuttade på i flera timmar, haha) med en bamsebrunch vid tolv.. 
Jag gjorde en sån här häromkvällen och modifierade den lite idag så att den skulle uppfylla mina drömmar.. :D



Bamseomelett med chorizo

7 ägg
1 chorizokorv
1 gul lök, grovhackad
1 vitlöksklyfta, grovhackad
5 plommontomater, skivade
5 stora champinjoner, skivade
1 röd paprika, grovhackad
smör att steka i

Korven delades i två halvor. Ena halvan skars till slantar som stektes på båda sidor och sedan flyttades över på lite hushållspapper. Andra halvan skar jag i små bitar, som man skär korv till stroganoff, fast mycket mindre då ;) 

Stroganoffkorvbitarna, löken, vitlöken, paprikan och champinjonerna frästes på i stekpannan tills champinjonerna mjuknat och löken blivit lite genomskinlig.
5 ägg vispades upp och hälldes uppepå alltihop. Stod på spisen några minuter. 
Sedan knäckte jag ner två ägg (så gott häromkvällen att jag dubblade det hela) på den halvfärdiga omelettliknande saken, lade på korvslantarna och tomaterna och skjutsade in hela stekpannan i ugnen i ungefär 200grader tills själva omeletten såg färdig ut. Det sista på de iknäckta äggen blir färdigt medan resten står och svalnar en aning. (Om inte, skjutsa in i ugnen lite till!)




Jag åt halva, dottern en kvart och den sista kvarten ska minikillen få till lunch när han vaknat från sin middagsvila :)

Jag läser ofta recept och tänker att "en sån ska jag göra" men sedan så blir det för det mesta en hel del ändringar längs vägen. Kanske saknades någon ingrediens i mitt kylskåp. Kanske råkade jag glömma nåt. Kanske hade jag nåt i kylen med kort datum kvar som jag passar på att använda. Kanske tog jag fel kryddburk i min mammarörigasnurriga vardag. Så resultatet blir inte alltid som jag planerat från början. Tidigare har Älskling retat mig lite för att jag är "så dålig på att följa recept" och han brukar skojja om att det är konstigt att jag får bra resultat på de labbar jag gör i skolan, haha. Men för två kvällar sedan hade han faktiskt "hittat på" en egen hamburgerdressing med det han hittade i kylen, så kanske slutar han reta mig snart? ;)


Brukar ni följa recept till punkt och pricka?







1 kommentar:

  1. Din omelett ser helgod ut. Att knäcka på ägg i slutet så där var ingen dum idé.

    Jag är också dålig på att följa recept. Jag vill bara ha en grund att utgå ifrån och så ändrar jag efter smak och lust.

    Kram

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...