tisdag 19 juni 2012

Ny favorit

Jamen alltså, ni vet, jag har ju mina favoriter. Köttfärssås, choklad, vispgrädde, fisk och kål..

Mitt favoritrecept med kål hittills har varit min pyttipanna, men nu.. nu är förstaplatsen inte helt säker längre.. Igår hittade jag ett nytt recept som inte var sista gången jag gjorde, kan jag säga.. *ler lyckligt*


Favoritkål

1 paket bacon, i bitar
1 gul lök, grovhackad
1 vitlöksklyfta, pressad
1 vitkålshuvud, i bitar större än pizzasallad, jag gjorde små kvadrater/rektanglar :)
Smör att steka i
Salt/peppar

Bryn bacon i smör i en stor tjockbottnad kastrull (jag använder pappas gamla knäckgyta). 
Baconen ska bli nästan krispiga, men inte brända!
I med gul lök och vitlök. Låt fräsa/småputtra på låg värme i 5-10minuter. Bränn inte löken!
Häll i vitkålen, blanda om allt.
Sätt på ett lock och låt kastrullen stå på låg värme i ungefär en halvtimma eller så.
Salta och peppra om du vill.

Jag valde att äta detta mumsiga till mammas danska frikadeller. (Både igår kväll, till frukost imorse och till lunch förut. Hehe.) Fantastiskt gott!
Funkar säkert alldeles glimrande även på egen hand *nickar*



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...