måndag 16 juli 2012

Ordnade upp sig!




En halvtimma efter mitt klagiga inlägg igår kunde jag landa vid bordet med denna finfina middag!

Jag hittade ett itsybitsy köttfärspaket i frysen. Itsybitsy som i bara en portion, typ 150-200g eller så. Detta tinades snabbt upp i micron och tillsammans med lite grönsaker (som alltid finns i kylen) och några stekta ägg (som nästan också alltid finns i kylen, inte stekta dårå, förstås, haha) så blev det en rejäl middag som dämpade hungern och tog bort mitt klaghumör! Jejj! Och det är konstigt att såna där koka-soppa-på-en-spik-middagar för det meste blir helt underbart goda! Detta var nog godaste köttfärsmojjset jag gjort! :D Kan ju också berott på min jättehunger?



Koka-soppa-på-en-spik-köttfärs

150-200g köttfärs
1 gul lök, grovhackad
5 småtomater, delade i kvartar
1-2 msk chilisås (nej, inte paleo, men det var vad som fanns i kylen här på bortaplan, använd hellre lite tomatpuré eller krossade tomater om det finns!)
½ dL rödvin
oregano
svartpeppar

Mjukstek löken i lite smör.
Tillsätt köttfärsen, rör om tills den fått lite färg.
Häll i vinet så att det fräser lite.
Tillsätt resten av ingredienserna.
Puttra ihop några minuter.
Klart!

Detta serverades till två vändstekta ägg (med rinnig, mumsig gula) och ett stort lass med gröna blad, gurka och röd paprika.
 

2 kommentarer:

  1. Spännande.. Måste ju nästan testas. Jag kläcker i ägg i allt hahaha Min favorit är hyvlad vitkål, morot och sötpotatis som steks i kokosolja. på med lite salt och några droppar soja. Kläck sedan över 1-2 ägg, rör om och stek tills ägg har stelnat. Perfekt tillbehör till det mesta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men, oh, det där lät ju inte så dumt det heller! Perfekt tillbehör skriver du, funkar det på egen hand med? Jag tänker som exempelvis frukost?

      Just de ingredienserna toppar min lista på favoriter just nu! :D Eller, ja, kanske inte soja då, men det kanske funkar att hoppa?

      Jag äter ägg till nästan allt med, haha. Strimlat stekt ägg exempelvis är supermumsigt till lax. *tipsar*

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...