onsdag 3 oktober 2012

Tonfisksallad deluxe


Tonfisksallad deluxe
2 röda paprikor
1 stor zucchini
oregano
olivolja

5 ägg

3 burkar tonfisk i vatten
20 småtomater
20 oliver (eller mer!)
2 påsar babyspenat
basilika
(ev purjo- eller rödlök)


Sätt ugnen på 220 grader eller så. 
Skär paprika och zucchini i lagom bitar och lägg dem på en bakplåtspapprad plåt. 
Ös över olivolja och oregano. 
In i ugnen i.. kanske 20-25 minuter.

Under tiden: koka ägg. 
Lägg äggen i en kastrull och fyll upp med vatten så att de precis är täckta. 
Sätt på locket. 
Koka upp och när de börjat koka stäng av värmen på plattan men låt kastrullen stå kvar. 
Sätt timer på 7 minuter. 
När det ringer så kyl dem i jättekallt vatten tills de är genomkylda. 
Skala och skär dem i klyftor.

Blanda tonfisk, kvartade tomater och oliver, spenat och basilika i en stor skål. 
När ugnsgrönsakerna svalnat, blanda ner dem i skålen. 
Garnera med ägg.


Vid servering är det jättegott med en senapsvinägrett :)
Jag gör min såhär:

Min senapsvinägrett
olivolja
balsamvinäger
dijonsenap
salt&peppar

Ta en stor tesked senap i en liten kaffekopp, 
häll på olja och vinäger (jag kör nog 50/50 tror jag), 
vispa runt med skeden. 
Salta&peppra.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...