lördag 8 december 2012

Lussasbullar!

I min lussebullslängtan och inspirerad av Magnus & Jenny som publicerat flera julmumsiga recept (och många andra goda grejjer med) lyckades jag knåpa ihop lussebullar ikväll! Glutenfria såklart. Hyfsat paleo (psyllium/fiberhusk är inte riktigt inom mina vanliga ramar, men någon gång ibland så.) Då jag även äter fullfeta mejerier ibland så valde jag att använda mig av grädde och smör i bullarna den här gången. Dessa kan självklart bytas ut mot kokosmjölk och kokosolja om man undviker mejerier.


Lussebullar
20 snirkelformade godsaker

6 ägg
2-3 matskedar kokossocker
1 kuvert saffran (eller gärna två!)
75 g smör
½ deciliter grädde

1 deciliter kokosmjöl
2 teskedar bakpulver
3 matskedar fiberhusk

uppvispat ägg
blötlagda russin

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader och lägg blötlägg russinen.
Stöt saffran med en nypa socker för att få ut så mycket saffransarom det går.
Smält smöret i en kastrull och rör ner saffran och lite av sockret.
Vispa upp äggen tillsammans med resten av sockret.
Häll i smörsaffransockret.
Vispa runt lite.
I med grädden.
Vispa lite till.

Blanda ihop kokosmjöl, bakpulver och husk och vispa sen ner det i smeten.
Låt smeten svälla en liten stund.
Forma till lussebullar.
Stoppa ner avrunna russin.
Pensla med uppvispat ägg.
In i ugnen tills de verkar färdiga.

Låt svalna lite och slå dig sedan ner i en mjuk fåtölj med en kopp julte och en bulle eller två.
Mm.. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...