söndag 20 januari 2013

Varför?

äggröra med broccoli&purjo, spenat och småtomater


Varför gör jag det här egentligen?

Frågan dök upp i huvudet häromdagen och jag kom på att jag faktiskt inte skrivit ned varför jag hoppar på en whole30 igen och vad jag hoppas på ska bli bättre den här gången. 18 dagar senare kanske det är dags att skriva ihop några rader. För att jag inte ska tappa motivationen. Man måste ju ha en morot (haha) för att nå sina mål, väl?

För det första så skapade jag en dum vana där vid jul. Började med risgrynsgröt och wienernougat på julafton och slutade med en kvarts ask paradischoklad på nyårsafton.. Den snabbskapade sockervanan var jag tvungen att bryta snarast! Jag mådde inte bra. Kroppen var tung, huvudet var segt och jag saknade min studs.

För det andra vill jag inspirera andra att våga ta steget, att våga testa tänka att allt man gör ska göra kroppen starkare, friskare, piggare. Inte svagare, sjukare, tyngre, tröttare.

För det tredje så har jag efter en rejäl antibiotikakur (och kanske vinter, jul&nyår gjorde sitt med?) fått en lite knasig mage (ajaj) och hud (torr och kliig). Jag känner därför att jag måste fylla på med nyttigheter för att min kropp ska få tid och möjlighet att läka och ställa i ordning balansen igen.

För det fjärde så har jag trubbel med en värkande kropp. Fötterna, knäna, händerna.. De två första dagarna på whole30 hade jag vansinnigt ont i armen/axeln med. Och jag bad Älskling påminna mig om hur ont jag hade för att jag inte ska glömma..


Så det jag skulle vilja se när de här 30 dagarna är över är följande:

  • Inget hemskt sockersug
  • Bättre mage
  • Friskare hud
  • Mindre ont i kroppen

Ni andra som har lagt er till med nya vanor på sistone, 
vad hoppas ni att ni ska uppnå med dem?
Och ni som inte lagt er till med nya vanor (ännu), 
finns det någonting som ni skulle vilja förändra?





6 kommentarer:

  1. Ja, bra och hälsosam mat gör ett underverk med kroppen! :)
    Härligt att du blivit av med sötsuget och att magen fungerar bra! :)
    Ha en toppen söndag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är konstigt att man (jag) inte insett det förrän i vuxen ålder bara? ;)
      Sötsuget är nästan borta och just idag mår magen jättebra! Jejj! Tack :)
      Kram till dig med!

      Radera
  2. Jag har ju, precis som du, börjat med Whole30 efter nyår men för mig är det första gången och jag ser med tillförsikt fram emot alla positiva följder av att sköta sig.
    Redan nu är jag mycket piggare och känner en ro som jag inte haft innan....kanske beror på att jag inte äter socker nuförtiden ;-)
    Kram till min främsta inspiratör

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att du är piggare och känner ro i kroppen! Haha, jo, kanske kan det bero på sockerbristen! Men kanske kan det även vara så att det här är så pass lätt att du inte är stressad över matvalen? ;)

      Kram till dig med, fina Majja!

      Radera
  3. Jag gör det också för hälsan & vikten! Nov & dec för mig var inget vidare för jag brukar äta bra & träna mycket. De månaderna var jag dels på semester och dessutom skadad så jag inte kunde träna. Då blir det bara en ond cirkel, man går lätt upp i vikt, "tröstäter" och gärna sött, semester betyder god mat & vin, jul & nyår likaså. Sen blev jag sjuk! Har inte varit sjuk på över fem år så jag tror det beror en del på både kost & motion. Men från 1 jan har jag lagt om helt igen! NU mår jag toppen, känner inget sötsug & träningen är SÅ rolig!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hälsan är ju prio ett i alla lägen, egentligen.

      Visst undrar man om det beror på kosten (och motionen) när du blir sjuk för första gången på så lång tid, preciiis när du ätit annorlunda mot vad du brukar! Jag tror att du är nåt på spåren ;)

      Låter som om du behövde komma ur den onda cirkeln! Härligt att du mår så bra, utan sötsug och med rolig träning! Hejjahejja! :D

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...