fredag 1 mars 2013

Tyst

Jag vet att det går i perioder med mitt datoranvändande. Det känns som om allting jag gör går i perioder, haha. Jag har inte haft min dator igång sedan eh.. i måndags? Det är många dagar. Och det har varit såå skönt att jag inte har fastnat och länkläst hela kvällarna. Nackdelen är ju bara att jag ju inte får nåt skrivet här heller.. hm.

Well.. mitt DraNerPåKaffet har funkat kanonbra! I måndags (första dagen utan kaffe efter typ en liter om dagen innan) var inte så kul. Huvudvärk och jobbigt. Men jag visste ju vad det berodde på och försökte att behärska mig och inte låta det gå ut över någon annan. Det var ju mitt eget fel, liksom. Och på kvällen sov jag såå gott! Och nästföljande natt med, och nästa och nästa! Jag har nog inte sovit såhär gott på länge och det var nog välbehövligt. Sedan som vanligt så kan jag inte utvärdera sömnen på riktigt och välja vilken faktor som gjorde att jag sov så gott, eftersom jag i samma veva testade att sova med en sån där sovmask som man har över ögonen för att stänga ute ljuset. Att jag inte bara kan ändra på EN sak så att jag vet vad som gör vad, hehe..

Idag har jag druckit en mugg kaffe och den piggade upp mig lite extra och gjorde mig på ett kanske ännu lite bättre humör under förmiddagen?

Annars då? Jo, jag tränar som vanligt upp min styrka med Stronglifts 5x5 varannan dag eller så. Jag trivs kanonbra med det upplägget och jag ser verkligen resultat! Sedan jag började för ett par veckor sedan (eller tre?) har jag kunnat öka ordentligt viktmässigt och ligger nu exempelvis på 160% av min startvikt på overheadpressen! (Vet inte vad den heter på svenska.)

Sedan har jag råkat hamna lite högre på min självvikt, ni vet den där som vågen visar. Vet inte om det beror på muskler (hoppas!) eller ökat kolhydratintag (ätit massa frukt och choklad på sistone) eller på tjejveckan (går alltid upp nåt kilo eller två just runt där). Så det känns lite trist. Men eftersom jag inte vill äta för lite när jag tränar så kan det ju hända att jag helt enkelt äter för mycket? Jäjä, tiden får utvisa. Det gäller bara att inte hänga upp sig på den där siffran, fy mig.

För att dämpa mitt småätande har jag lagt till massa extra fett i form av ännu mer smör och nu även ost och grädde. Det gäller ju att hålla mig mätt och nöjd mellan måltiderna så att jag inte faller i nötträsket igen ;) Imorse åt jag oopsiesar med smör och ost, till lunch kesoplättar med kanel och fluffigt vispad grädde. Jag insåg att mina smaklökar inte är så förtjusta i keso längre. Synd, för det är rätt smidigt som snabbmat..


Sover ni med helt mörkt i rummet alternativt med sån där sovmask? 
Märker ni någon skillnad i sömnkvaliteten när det är ljust respektive mörkt i sovrummet?






2 kommentarer:

  1. Jag har sömnproblem i perioder. Ofta för att det är för ljust i rummet. Ska faktiskt köpa mörkläggningsrullgardin på söndag om jag hinner. Har nu bara en vanlig men den släpper in ganska mycket ljus, särskilt nu snart när det blir ljusare ute. Sover faktiskt med ögonmask ibland, men kan också bli "störd" av att ha den på.. Jobbigt när sömnen brister i längden. HÄrligt att läsa om din styrkeökning! Stronglifts måste jag läsa mer om ..
    Ha en fin helg!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var på jakt efter mörkläggningsgardiner idag, men just de jag ville ha var slut.. Fast jag skulle iofs inte ha dem i sovrummet utan i vardagsrummet så att vi kan ha bio här på helgerna även nu i vår ;)

      Ja, det är jobbigt när man har mask för att få en bättre sömn och man blir störd av den. Samma för mig ibland. Måste leta efter en som inte skaver runt öronen..

      Ja, läs du på om stronglifts, det är rätt kul och väääldigt enkelt upplägg = perfekt för mig som inte orkar krångla och tänka på mer än vad jag redan tänker på, haha.

      Tack :) Hoppas att du haft en fin helg, du med!

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...