onsdag 2 oktober 2013

Från 0 till 100, eller snarare från 200 till 5?

Tredje dagen med superstrikt lchf. Nej, inte sån där fakir, men nästan ;) Kolhydraterna är inte nollade, men ligger helt klart under 5%. Det känns bra. Visst lite trist att inte kunna äta nåt kanelbulleaktigt på fredag, men vad är väl en bal på slottet? ;)

Första dagen var.. konstig? Jag är ju så van vid att småäta på dagarna nuförtiden. Efter att jag tog kaffet vid 10 och sedan lunch vid 1330 så var jag mätt resten av dagen och det var en häftig känsla! Jag var absoluut inte sugen på någonting mer den dagen efter lunchen. Jag gick och lade mig och kände mig fortfarande perfekt mätt! Morgonen efter det var jag ännu inte hungrig, men jag åt några ostrullar med massa smör på ändå (inte bulletproof kaffe) och åt lunch senare, för min plan är ju verkligen inte att hålla på att hoppa över måltider! Min plan är att äta tre gånger om dagen och det kanske kräver lite planering så att jag inte äter för mättande frukost eller lunch?

Well, igår var bättre alltså, igår åt jag både frukost lunch och middag (middagen var lchfpizza med kyckling och grönsaker, shit vad gott det var!). Idag har jag än så länge ätit brunch (kokta ägg, ost/skinkrullar, och massa smör) och jag misstänker att det får bli en lättare lunch för att jag ska orka äta (och vara sugen på) bacon och bryssellåda som står på menyn ikväll. Japp, gott är det säkerligen! :D



lördag 28 september 2013

Lchf på riktigt, paleo med mejerier

Var förbi biblioteket igår. Stötte på boken "Lchf på riktigt" och började bläddra lite. Jag äter ju vanligen vanlig paleo (inga mejerier, inga spannmål, inga konstigheter) Nu när det är lite höstigare ute så känns det som att fruktfrukostar och kalla sallader går bort. Nu vill jag hellre ha nåt varmt och mysigt och husmanskostigt när jag blir hungrig. Så, jag lånade med mig boken hem. Nu har jag läst den. Pärm till pärm, som jag alltid gör med fina kokböcker. Och jag blir nyfiken. Jag vet att sån där superstrikt lchf funkar kanonbra om man vill tajta till sig lite, har testat det förut. Och just nu har det smugit sig på lite mjukhet runt min mage (lite slarvigt på sockerfronten, haha) och den här kokboken som liksom ramlade på mig (nej, inte bokstavligen) på biblioteket är väldigt tajmad för mig just nu!

Det är rejält med mejerier i recepten och betydligt mer fett än vad jag äter normalt. Jag vet ju att man genom att "fetta på" måltiderna blir mättare och känner av det bättre och att det ju såklart är det som göra att man klarar att hålla sig undan nötterna och chokladen på eftermiddagen och senkvällen, och faktiskt så är det nog bättre med smör än choklad (buhu), och det är nog där min sko klämmer (nej, inte bokstavligt där heller). Sedan efter några veckor/många veckor så anpassar sig nog kroppen och man lär sig att känna efter när man är mätt istället för att "ta om" bara för att det är så gott bara för att kroppen inte fattat.

Jäjä, måltidsförslagen ser i alla fall väääldigt goda ut och jag funderar på att göra ett försök. Äta precis enligt hennes bok och se vad det skulle kunna göra för mig som har fastnat i sockerfällan för tillfället. Spännande spännande!

Måste bara börja dricka sånt där kaffe igen då för att få upp fetthalten på min dag lite, för att jag ska sluta gå och öppna skafferidörren varje kvart (jo, i princip bokstavligt där, haha).

söndag 8 september 2013

Vardag

Nu är det ju september, äntligen! Vardagen har försiktigt börjat rulla på. Inte så snabbt, utan alldeles lagom. Vi har fullt upp utan att vara stressade. Härlig känsla i familjen just nu. Kan vara för att mamman mår bra. "Är mamma glad är familjen glad" brukar vi säga och samtidigt som det känns lite hemskt att man påverkar hela familjen så, så känns det ju samtidigt ännu viktigare att ta sig tid till sig själv och sina funderingar. Sin hälsa och sitt allmänna välmående.

Jag har försökt att inte vara så fanatiskt ingrediensstrikt ett tag och det märks på övriga familjen att de tycker att det är skönt när jag inte planerar maträtter efter rena ingredienser utan efter måltid. Exempelvis så kan jag tycka att rökt lax och krämig avokado (två ingredienser) är en jättebra lunch! Fast familjen tycker att det känns lite trist. De vill hellre ha exempelvis fisksoppa (en måltid) istället. Jag kan även tycka att 2 kokta ägg och en skål kokt broccoli kan vara en bra frukost (2 ingredienser) medan familjen hellre skulle valt omelett med broccoli i (en måltid).

Jag har även försökt ta hand om mig själv på kvällarna, varvar ner ordentligt, använder mig av oil cleansing metoden och kör inpackningar i håret ofta. Jag går även och lägger mig i tid och försöker att läsa i min bok varje dag.

Jag har varit väldigt offline med. Kollar i princip bara mailen. Så jag har ingen aning om de senaste idéerna bland andra bloggare eller instavänner. Känns som om jag blivit lagom nätdetoxad, hihi, och det känns som om jag börjar hitta mig själv igen och inte vara påverkad av massa folk "där ute".


söndag 28 juli 2013

Godisskål




Frukostbar?


Hittade ett recept jag vill testa när jag kommer hem till min matberedare! 
Kanske inte som frukost, men som eftermiddagsgodis kanske? :) 
(Och jag väljer nog att skippa agaven, dårå..)


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...