tisdag 26 juni 2012

Veckomeny utan mejerier

Jag har tänkt att dra ner på mejerier och choklad i sommar.
Här kommer min första veckomeny inför detta.
Till frukost fokuserar jag på ägg i olika varianter. Jag tycker om att starta dagen med det egentligen, även om jag är rätt dålig på att faktiskt ställa mig och laga mat till frukost. Oftast brukar det ju bli en mugg kaffe och sedan en sen frukost/tidig lunch framåt 10-11. Vi får se hur det blir med mina inplanerade äggfrukostar, men detta är planen i alla fall :)

Lunchen består helst av protein från gårdagen som mixas ihop med massamassa gröna blad och färgglada grönsaker. Här får jag nog i mig de flesta grönsakerna som jag äter under dagen :D Och självklart olivolja på toppen!

Till alla måltider serveras det salladsblad och olika grönsaker (halva tallriken), fast det orkar jag inte skriva ut, det är liksom självklart här nu för tiden *ler* Och så vatten att dricka. 

En annan plan jag har är att sluta småäta i tevesoffan på kvällen! Verkligen! För jag är ju inte ens hungrig! I mitt fall är det helt enkelt bara en vana jag nu bestämt mig för att bli av med.
Så det finns inga snacks med i planeringen. MEN, ibland behövs det ju ändå, så en snackslista finns längst ner ;)

So, here it goes!

Måndag
F    äggröra&rökt lax/makrill
L    korv och kaneläpplen (kolla ingredienserna så att korven är ok, chorizo kan funka)
M   balsamkyckling, ugnsrostad broccoli

Tisdag
F    ägg&bacon (stek lite extra bacon så att det räcker att toppa lunchsalladen med!)
L    kycklingsallad (kyckling från måndagsmiddagen)
M   tacos (köttfärs, lök, tomat, gurka, avokado, den där ekologiska tacosåsen som är bra, lite banan)

Onsdag
F    omelett med grönsaker som finns i kylen (ex paprika, purjo, squash, tomater..)
L    tacosallad (rester från tisdagsmiddagen plus massamassa gröna blad)
M   laxbiffar

Torsdag
F    laxbiffar (kalla, att äta i handen, direkt från kylen är jättegott!)
L    curryäggsallad (eftersom det inte blev ägg till frukost ;))
M   lövbiff och sötpotatisspjut (ugnsstekta klyftor kryddade med spiskummin och chilipeppar)

Fredag
F    kokta ägg och makrill i tomatsås (japp, från burk)
L    lövbiffsallad (strimlad lövbiff från torsdagsmiddagen, jättegott med hyvlad morot till!)
M   fläskkotletter&kaneläpplen (såå god kombo!)

Lördag
F    favoritkål (eventuellt med pannbiff eller brynt köttfärs, kanske kotletter från fredag?)
L    ugnsstekt lax med skivad kiwi på, serveras med citronklyftor och grönsallad
M   köttfärslimpa&blomkålsmos&sparris

Söndag
F    tonfiskomelett
L    rester från lördagsmiddagen


Snackslista i nödfall
Några nötter (med betoning på några, 5-10st!), deviled eggs, vanligt kokt ägg, kaneläpplen, ett vanligt äpple, sötpotatisrårakor med kanel, söta plommontomater, morotsstavar, melon, jordgubbar..
Och te när jag bara vill ha nåt på kvällen för vanans skull.. 

Annat exempel på veckomeny finns här, Den innehåller mejerier och snacks, men är en bra lista att ta till om man inte är så strikt.


Brukar du veckoplanera maten?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...