torsdag 13 september 2012

Whole30: utvärdering

Jahopp. När de trettio dagarna var över funderade jag på hur det gått egentligen. Jag skrev ner följande den tredje september. För länge sen alltså, haha. Jag tänkte att jag skulle redigera och skriva mer utförligt och ingående och ännu fler tankar, men det blev liksom inte av. Så här kommer den oredigerade versionen, n'joy:


Jag skrev lite hur det kändes när det gått halvvägs.
Nu har jag gjort färdigt det hela.
Fast jag tror ändå inte att jag är färdig..
På ett sätt så var det ibland jobbigt och lite trist att äta såhär.
Men på ett annat sätt så älskade jag det! *nickar och ler stort*

Så jag kommer nog, i det stora hela, fortsätta såhär.
Skillnaden från pre-whole30 är nog att jag nog inte kommer att äta gluten mer. (Kanske ever?). Vad gäller mejeriprodukter är jag lite mer fundersam. Grädde till desserter och godis, visst det lär hända. Jag kommer att steka i smör och ha det till och i maten, för det är ju så himlans gott :) Men mjölk, nej. 
Och det andra stora är nog att jag förstår hur jättemycket mat jag kan äta (har ju kämpat mig ner nästan 25 kilo och då jag varit rädd för att gå upp dem igen så har jag "tänkt mig för" under våren och halva sommaren) och jag inser att man verkligen, faktiskt, på riktigt kan gå ner i vikt med rejäääla portioner! För jag har verkligen ätit! Jag har inte ätit såhär stora portioner sedan jag var växande, viktomedveten, tonåring (det säger en hel del!). Och ändå har jag gått ner nästan 3 kilo (59kommanåt till 56kommanåt). På lite drygt två veckor.. Så häftigt! Inte för att jag ville ner, men att det gick med så mycket mat! Efter halva tiden insåg jag att jag hade gått ner (lite för mycket) och försökte stanna upp och stabillisera och kanske gå upp de där kilona igen. Jag lyckades gå upp ett av dem. Med nästan daglig dos av mandelsmör, en extra avokado om dagen och kanske lite mer frukt än tidigare. Och sötpotatis till typ allt. Haha. 

Ja, det var matmängd och vikt det. Men hur har det gått med humöret? Värken? 
Jag skrev en liten lista just när jag startade

Mina drömmar och mål med det hela är att..
  • få ordning på hormonerna (lite till)
  • optimera näringsupptaget
  • stärka immunförsvaret inför höstens sjukor
  • bli pigg(are) och glad(are)
  • kanskekanske få (ännu) lite mindre ont i kroppen

Ordning på hormonerna: hunger- och mättnadshormonerna verkar i kanonbalans i alla fall!
Näringsupptaget: det vet jag inte, lite svårt att känna efter liksom ;)
Immunförsvaret: hm, jag hoppas det, fast jag har varit lite halvkass de två senaste dagarna.. hm
Piggare och gladare: tja, jag var nog rätt pigg redan innan men jag har haft bättre energi, mer lust att göra saker, gladare ja!! Inga humörsvängningar på grund av kost! Hääärligt!
Mindre ont i kroppen: ja, jag tror faktiskt det! *woop-woop*



4 kommentarer:

  1. Kul att äntligen få läsa en utvärdering :) Måste kännas skönt att ha mindre ont i kroppen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du uppskattar det :)
      Ja, det känns helt otroligt underbart att ha mindre ont! Hade nästan glömt hur det kändes! *ler lyckligt*

      Radera
  2. Oj vad härligt det låter ! Måste läsa neråt så jag hänger med på vad du gjort, har varit en dålig "läsare" hela sommaren *skäms*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en härlig erfarenhet att gå igenom de där dagarna. (Så härlig att jag gör det igen faktiskt! *nickar*)

      Men du, "dålig läsare"? Äh, du är en jättebra läsare. Du är ju tillbaka! Jag har saknat dina besök :)
      Kram!

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...