fredag 21 december 2012

Efter Ivanhoe

Nu är det bara några dagar kvar till jul och många tankar kretsar kring julmat och julgodis och glögg och såklart om man har köpt alla julklappar som ska delas ut.. I alla fall jag har fokus precis där.

Sedan kommer självaste julen och det blir överflöd av allt ovanstående. När annandagen närmar sig sitt slut är man rätt trött på det söta och chokladiga och längtar efter lite fräschare, lättare och friskare mat.

Så vad passar bättre än en Whole30 för att få ordning på torpet (eller hur man säger)? *ler och nickar*

Alla vill inte bara hoppa pang-på, en del vill kanske förbereda sig lite först. Både mentalt och kroppsligt. Mitt tips är att använda de lediga dagarna till just de där småförberedelserna, mjukstarta lite liksom.


Saker att mjukstarta med skulle kunna vara att:
  • testa på några whole30måltider (kanske en-två-tre stycken under mellandagarna, kanske fler?).
  • dra ner lite mjölken och yoghurten, 
  • testa nåt annat än mackor och havregröt till frukost
  • halvera kaffeintaget på eftermiddagen 
  • dra ner lite på småätandet framför teven på kvällen

De lediga dagarna kan även användas till att läsa lite om hur kroppen fungerar. Mina förslag på ämnen att läsa om är:
  • hormoner (insulin, leptin, glucagon och kortisol)
  • gluten, lektiner, fytater
  • immunförsvaret, systemisk inflammation, automimmunitet
  • överträning
  • sömn

Passa även på att:
  • sova ordentligt och regelbundet (kryp i säng senast 2230 och gå upp när du känner dig utvilad men försök att komma upp ur sängen vid vanlig vardagstid och inte vid lunch *flinar*)
  • promenera en liten stund varje dag, kanske bara ett varv runt kvarteret eller hem till en vän
  • få 20 minuter frisk luft varje dag (promenadtiden?)
  • äta en ordentlig frukost varje dag
  • försök att klämma in åtminstone ett par skärmfria kvällar (dator/tv/ipad/mobil) eller i alla fall stänga av nån timma eller två före läggdags
  • skratta med de du tycker om
  • njut av ledigheten
  • kramas lite extra


4 kommentarer:

  1. Precis så ska jag göra :-)

    Jag har blivit väldigt inspirerad av dig och tänker ge mig på "Whole 30" direkt efter nyår..eller det får ju bli efter nyårsdagen för mina nyårsrester ska ätas till Ivenhoe men i år ska jag tänka mig för och se till att det finns så nyttig mat som möjligt på restfaten.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du ska köra i januari! Stort lycka till! :D
      Kram

      Radera
  2. Älskar din blogg, men är såååå dålig på att kommentera! Jag vill så gärna hänga på..men nu kör jag ju Itrim..men whole30 lockar mig i alla fall! Roligt att läsa mer om det! GOD JUL!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej vännen!
      Nejrå, jag tycker att du är jättebra på att kommentera! *nickar*

      Ja, du har ju verkligen fått fart med itrimgrejjen! Även om jag inte tycker att det är så himlans bra det där så förstår jag att du känner dig peppad att fortsätta! Jag hoppas att du, när du väljer bort itrim, väljer att hoppa på whole30 för att komma igång med ett bra kostupplägg med riktig mat! ;D
      Hojta till bara när du är redo, så kör jag en med dig! Alltid lättare om man inte är ensam, jue *ler*

      Kram till dig, och en GOD JUL!

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...