fredag 5 oktober 2012

Vad är det däringa Whole30 som alla pratar om?

Jag läser och hör lite här och där om människor som "kör whole30". Jag tycker att det är fantastiskt att det är så många som är intresserade av kost&hälsa och vill göra det bästa de kan för sin kropp! 

Ibland trillar jag över bilder, inlägg och kommentarer som inte riiiktigt är så som jag själv uppfattat den där utmaningen. Min uppfattning är att det hela går ut på att man ska få en friskare och bättre fungerande kropp. Detta gör man genom att grunda med, enligt whole30planen, rätt kost på rätt sätt. Sedan tillkommer ju även sömn, träning, vila och lek. Men det kan ju många redan ;)

Såå, här är min miniminisammanfattning, n'joy! 


Whole30 är ett unikt program som är framtaget för att man själv ska kunna förändra sitt liv på trettio dagar. En sätt att skapa en hälsosam metabolism, läka "magen", lugna ner systemisk inflammation och få ett stopp på ohälsosamma cravings, vanor och knasiga förhållanden till mat.

Vissa matgrupper kan ha negativ verkan på hälsan utan att man vet om det. Detta är till exempel socker, sädesslag, mejeriprodukter och baljväxter. Genom att utesluta dessa grupper under trettio dagar och sedan återinföra dem en i taget så kan man själv få en känsla för vad som är bra respektive dåligt för sin egen kropp och hälsa. Ytterligare saker att utesluta är tillsatser som exempelvis glutamat, sulfit och karragenan. 
Sedan fyller man på med GoodFood. Alltså sådant som gör att kroppen mår bättre, inte sämre. Kött, fisk, fågel, ägg, grönsaker, frukt, nötter, frön och rätt oljor. Enkelt :D Sedan ska ju allt gärna vara av bästa kvalitet, helst ekologiskt och från gräsbetande djur för att man ska få rätt sammansättning av det goda ;)

Whole30 är en grund till hur man själv ska lägga upp sin kost i fortsättningen. Klarar du att återinföra fullfeta mejerier, så kör på. Klarar du att ibland ta en bit choklad eller vin, visst gör det ibland. Men vänta i trettio dagar först så att du kan känna effekterna av varje sak du återinför. Om du känner till hur det påverkar dig är det lättare att göra aktiva bra val sedan.

Dagliga riktlinjer
Ät tre mål mat om dagen.
Starta med frukost.
Mellanmåla inte om det går att låta bli.
Sluta äta ett par timmar före läggdags.

Om du inte är hungrig direkt när du vaknar så betyder det att dina hunger/mättnadshormoner antagligen är ur spel. Bästa sättet att komma i fas är genom att äta någonting på morgonen även om du inte är direkt hungrig. Idealt är att äta första målet inom en timma efter att du vaknat, oavsett vilken tid du vaknar. Om kaffe dämpar din aptit så vänta med morgonkaffet tills du ätit första målet.

Varje mål ska bestå av en eller två nävstora portioner med protein, resten av tallriken ska vara FYLLD med grönsaker och alltid en fettkälla. 

Genom att äta tre ordentliga mål mat varje dag minskar behovet av mellanmål allteftersom. Även sötsug och den där eftermiddagströttheten avtar. Och det är väl sånt som de flesta vill bli av med? ;)

Läs gärna mer på whole9life.

Och ja, det är väääldigt likt paleo, men det är väl inte så konstigt, hihi.






2 kommentarer:

  1. Jag trodde inte att det var det viktiga med whole0. Att äta direkt. Jag äter mitt sista mål vid 9 och är då inte hungrig direkt på morgonen. Tar ett ägg ca 1 1/2 timme efter jag vaknat och äter sen lunch 2 timmar senare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att äta direkt är inte "det viktiga", men det är en stor del. Tanken med att äta tre gånger om dagen och i samband med att man vaknar är ju att man ska använda maten som bränsle (jämför med emotionellt ätande då man även har maten som tröst, stöd eller sysselsättning) och det är ju biologiskt lämpligt att starta dagen med bränsle. Jag är heller inte hungrig direkt på morgonen och har kämpat en del med att skapa en naturlig hunger då, fast det är svårt då jag har trubbel att få till det med att inte äta för tätt inpå läggdags (vi vuxna brukar äta efter barnens läggdags och oftast blir det inte middag för oss förrän åtta-halvnio på kvällen) och då är jag ju såklart inte så hungrig på morgonen..

      Anledningen till att jag tycker att det är viktigt att nämna den här frukostdirektgrejjen är att många fortsätter med periodisk fasta (eller skippar frukost helt enkelt) även under sin whole30 och det tycker i alla fall jag går lite stick i stäv med det hela..

      Och, du, 1½ timma är rätt så direkt efter att man vaknat tycker jag! Särskilt som småbarnsförälder, haha. Själv brukar jag inte få i mig frukost förrän nån timma eller två heller. Det funkar liksom inte. Det märks att de som skapade den där planen inte har barn, hehe, för de tycker även att man ska sitta ner i lugn och ro och tugga långsamt och njuta av maten, jue, och det funkar iiiinte här just nu, haha.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...