tisdag 2 oktober 2012

Tips för att lyckas med din Whole30



Mm, det är tufft det där. Vissa dagar tuffare än andra. Sedan blir det lättare. Sedan blir det värt det
För att klara dig igenom trettio dagar utan att falla av vagnen så kanske mina följande tips kan hjälpa?


Ha rätt inställning!
Om du inte är helt säker på vad du vill så kommer det bli svårt att stå emot frestelser. Tyvärr är det ju liksom lite allt-eller-inget under de här dagarna. Så se till att du är mentalt förberedd och sätt gärna upp några mål så att du har en lite tydligare morot för att fullfölja det hela :) Exempel på mål kan vara en lugnare mage, plattare mage, mer energi, mindre humörsvängningar, bli av med eksem eller en envis huvudvärk eller kanske få igång en efterlängtad viktminskning. Bara du själv vet vad som är din sporre, din anledning att göra det här.

Läs på!
Se till att du faktiskt vet vad det hela går ut på. Se till att du har koll på varför det är så strikt som det är. Se till att du har förstått. Det hjälper för att hålla motivationen igång! Det gör att du verkligen verkligen VILL klara det!

Förbered andra!
Om du inte bor och jobbar ensam så kan det vara bra att berätta i förväg för dina närmaste vad du pysslar med. (Tro mig, det är inte säkert att de fattar ändå, men det är värt ett försök, hehe) För med deras stöd kommer det att vara lättare!

Rensa skåpen!
Göm undan allt som gör att du skulle kunna falla dit. Om du delar kylskåp och skafferi med andra så flytta i alla fall alla dumma grejjer till en egen hylla (gärna bort från ögonhöjd *flinar*).

Fyll skåpen!
Se till att ha kyl och skafferi fullt av bra livsmedel. Minimorötter, äpplen och nötter är det som hjälpt mig vid snacksbehov. Och se till att alltid ha kött, ägg och massa färgglada grönsaker hemma så att du kan slänga ihop en tager-vad-man-haver-middag på kort tid!

Planera!
För att få en fungerande vardag under de här dagarna måste du oftast planera i förväg. Ha några maträtter du vet att du gillar och se till att alltid ha ingredienserna hemma. Jag menar, det är ju heeelt ok att välja ut 5-7 middagar och sedan bara rotera dem. Det är ju bara typ fyra veckor du ska gå igenom det här. Men se till att ösa på med olika grönsaker! Vi vill ju få in så många olika näringsämnen i kroppen som det bara går ;)

Skippa uteluncher och middag-på-stan!
För det funkar liksom inte. Eller, jo, om du är en sån som orkar hålla på och ställa massa frågor om innehåll och är beredd på att få konstiga blickar, så visst. Salladsbarer kan ju funka. Om det bara är rena grönsaker. På många restauranger kan man ju även få en köttbit och grönsaker såklart, men det är jobbigt att hålla på att fråga vad de steker köttet i, tycker jag. Jag väljer matlåda och äta middag hemma. Lättast. Det är ju bara en månad!



Kom igen, du klarar det! *hejjahejja*






4 kommentarer:

  1. Ska fråga min sambo om han vill vara med på detta! Är såååå sugen och inspirerad av dina inlägg, även om jag är urusel på att kommentera!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är så söt med dina snälla ord! *ler*

      Ja, fråga honom! Det är skönt med stödet det ger om man har någon med sig :) Men annars går det ju jättebra att göra det själv med. Jag klarade ju det, trots min inte-särskild-positivt-inställda man, haha. Fast han äter ju ändå gärna maten jag lagar, för det är ju väldigt gott! ;D

      Radera
  2. Tack för bra tips! Jag har tyvärr inte tillräckligt med tid eller motivation för att köra whole30 fullt ut just nu, men jag tar in kunskap och inspiration allt vad jag kan! =)

    Svårt att motivera sig när man mår bra, jag är ju mest nyfiken! Och mår bra gör man enligt Annas definition om man har en mage som fungerar, man sover bra, man är pigg hela dagen utan att dippa på eftermiddagen och man är viktstabil på en vikt man är nöjd med. 4 check för min del, det jag är nyfiken på är ju om de gröna bockarna kanske skulle bli större och grönare av en whole30? Den som lever får se ;) Ska försöka få med mig sambon och mycket ställer han upp på men detta blir nog svårt ;) Han skulle inte protestera mot maten men noll undantag på 30 dagar är tveksamt. Men några whole30-måltider ska jag iaf få till, lättare att komma igång om jag övat innan! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även jag har svårt att motivera mig. Särskilt när det gäller att köra 100% under en viss tid. Det känns ju som att jag kan det här nu och att 80% räcker. Men samtidigt så har jag ju sett tecken på att jag har mindre ont i kroppen när jag kör 100, så..

      Sova bra och vara pigg hela dagen, ska man det? *flinar* Där är jag INTE ännu, haha. Men det blir väl bättre ju äldre barna blir antar jag (HOPPAS jag!). Och det var ju mååånga gånger värre tidigare då jag inte åt och levde som jag gör nu. Vågar knappt tänka på hur det var då..

      Min man äter inte som jag. Eller, han äter det jag serverar (bara jag som lagar mat här hemma) och sen äter han annat när jag inte serverar. Typ. Haha. Ibland önskar jag att han var på samma plats som jag i det hela, menmen..

      Jag tror att det är bra att öva lite med maten, så ska du se att det känns lättare och lättare att hoppa på tåget sen, hihi. Lycka till med att få med din sambo!

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...