torsdag 10 maj 2012

Comfort food


Det här med comfort foods (säger vi tröstmat på svenska, även om det inte riktigt handlar om tröst? kanske mysmat är bättre?) är någonting alldeles särskilt. I min värld så handlar det om varm, mjuk, snäll mat, gärna med lite nostalgikänsla från barndomen.

En av mina favoriter som jag återkommer till om och om och om igen är köttfärssås. (Särskilt i pluggtider som denna, för pust vad jag har mycket att läsa nu i slutet! Men det är ju värt det sedan när jag sitter där med mitt drömjobb och/eller forskar om auto-immuna sjukdomar och allergier/känslighet.. *försöker peppa mig själv*) Jag har inte alltid vetat att det verkligen är tröstmat för mig förrän jag hade en dålig dag och kom hem med ingredienser till just detta. Sedan jag började tänka på vad jag äter och hur det påverkar mig så måste jag hitta på nya varianter på mina comfort foods (för jag vill ju fortsätta äta dem, eftersom de är tröstiga i ledsna stunder och mysiga i trötta eller kalla stunder). Bilden ovan visar min variant på spaghetti&köttfärssås. Fast med kokt vitkål istället för spaghetti. Inga konstigheter. Och ärligt, det smakar faktiskt i princip likadant *flinar* Ovanpå den kladdiga röran är det viktigt med ketchup. (Ja, ja, jag veeet att det inte är paleo med ketchup, men det ingår i mina 20% i min variant på 80/20principen.)

Andra comfort foods är till exempel tjock, krämig tomatsoppa eller mumsig gulaschsoppa.
Blomkålsgratäng är en ny maträtt som kvalar in (mitt barndomsjag tyckte verkligen inte om blomkål).
Och min mammas "danska frikadeller med stuvade makaroner och prickig sås", fast där har jag inte kommit på något alternativ till makaronerna, så det blir bara "danska frikadeller med prickig sås".. (Om ni har förslag på ett alternativ till makaronerna, så hojta, ok? *nickar uppfordrande*)

Vad har ni för comfort foods?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...