måndag 7 maj 2012

Om att "unna" sig

De flesta vill unna sig någonting extra ibland.
När man är lite ledsen och nere. Eller när man är extra glad och vill fira någonting. Ibland vill man unna sig någonting "bara för att". Ibland vill man unna sig någonting när man har en stund över. Eller när man är ensam hemma (jämfört med hela huset fullt med familjen eller gäster).

Jag har insett att själva unnandet är mentalt.
Om jag planlöst äter upp alla (paleo-)kakorna är det inget "unnande". Men om jag tar en tugga i taget, och tänker på hur goda de är de där kakorna, så "unnar jag mig".

Idag har jag tänkt väldigt mycket på det här och jag har försökt tänka på saker jag räknar som att jag unnar mig. (Haha, verkligen ett lustigt ord det där när man läser/skriver det om och om igen! *flinar*)

- Att använda mitt favoritläppglans (istället för bara kokosolja).

- Att ta varm, uppvispad mjölk i kaffet (istället för kylskåpskall).

- Att ta en extra lång dusch (istället för snabbdusch med liten 1½åring i badrummet som leker tittut med duschdraperiet).

- Att raka benen och smörja in dem med aloe och kokosolja (istället för att ha håriga ben).

- Att gå och lägga mig tidigt (istället för alldeles för sent).

- Att krypa upp i läsfåtöljen med en bra bok (istället för att se nån repris på nån ströserie på teve).

- Att tända några ljus i rummet (istället för att inte göra det)

- Att verkligen lyssna på musik (istället för att bara ha den på i bakgrunden).


Vad unnar ni er?







2 kommentarer:

  1. Vilket härligt inlägg :-)

    Visst har ordet unna sig en konstig betydelse för en ?

    Jag har försökt komma på vad jag skulle "unna" mig som belöning när jag når mitt första delmål, men jag kommer inte på nåt bra alls !
    Men det kanske räcker med att få ett par timmar för mig själv utan barn & make & bara göra vad jag vill ? Eller en tur på Ikea med min bästa Ikeashoppare A-M ?? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :)

      Jomen ett par timmar för dig själv är ju en jättebra belöning! Även en ikeatur är ju mysigt, särskilt om man inte gör det så ofta :)

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...